Bukti Sultan Brunei "Sultan Berjiwa Rakyat"

3:17 AM



Sebelum kita tengok bukti yang wan maksudkan tu. Jom kenali Sultan Brunei ni dulu.

Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan
Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Wad'daulah

"Baginda menerima pendidikan awal secara persendirian di Istana Darul Hana di Brunei Town (sekarang Bandar Seri Begawan) dan menuntut di institusi tertinggi di Brunei dan Tanah Melayu (Semenanjung Malaysia).

Baginda pernah bersekolah di Victoria Institution di Kuala Lumpur dan melanjutkan pembelajaran di Akademi Tentera Di-Raja Sandhurst United Kingdom sebagai pegawai kadet dan ditauliahkan pangkat Kapten pada 1967. Baginda meninggalkan Sandhurst pada tahun yang sama untuk menaiki takhta.


Hassanal Bolkiah dimasyhurkan sebagai Pengiran Muda Mahkota Brunei pada 1961 dan ditabalkan sebagai Sultan Brunei pada 5 Oktober 1967 sehari selepas ayahandanya baginda, Sultan Omar 'Ali Saifuddien III, turun daripada takhta secara sukarela." - Wikipedia

Video di bawah ni diambil dari salah sorang yang merakam ketika itu. Budak-budak tu cuma melambai Sultan Brunei yang lalu di kawasan itu. tak sangka pulak Sultan berhenti untuk bersalam dengan meraka. Teruja adik2 ni dapat bertemu dengan Sultan Brunei. Sultan berjiwa rakyat.


Dia ni pun pernah lambai Sultan Brunei gak



You Might Also Like

0 comments

Mohd Rizwan. Powered by Blogger.

Cerita Menarik

Kerana Mak Mertua, Isteri Kena Talak 3

Cerita ni bukan rekaan semata-mata mahupun drama dalam tv. tapi ni betul-betul terjadi. tak nak cakap panjang jom baca cerita sebenar dari ...