Planet Alien Yang Paling Gelap Pernah Dijumpai

4:14 PM

Suatu blacker dunia asing daripada arang batu, planet paling gelap dikenali, telah ditemui di dalam galaksi.Dunia dalam soalan gergasi saiz Musytari yang dikenali sebagai Tres-2b. Kapal angkasa Kepler NASA dikesan mengintai di sekitar kuning matahari seperti bintang GSC 03549-02811 kira-kira 750 tahun cahaya jauhnya ke arah Draco buruj.     

Para penyelidik mendapati gergasi gas ini mencerminkan kurang daripada 1 peratus daripada cahaya matahari jatuh pada itu, membuat ia lebih gelap daripada mana-mana planet atau bulan dilihat sehingga kini.[Planet Alien paling pelik]"Ia hanya masuk akal bagaimana gelap planet ini, bagaimana makhluk asing berbanding dengan apa-apa jua yang kita ada dalam sistem suria kita," kata kajian membawa penulis David Kipping, seorang ahli astronomi di Pusat Harvard-Smithsonian untuk Astrofizik, kepada SPACE.com. "Ia lebih gelap daripada sekali gus blackest arang batu, daripada gelap cat akrilik yang anda mungkin cat dengan. Ia pelik bagaimana planet besar ini menjadi begitu menyerap semua cahaya yang hits.  

 Manakala Musytari awan streaking putih dan merah, mencerminkan lebih daripada satu pertiga daripada cahaya matahari sampai, Tres-2b nampaknya kekurangan awan mencerminkan, super pemanas sebagai atmosfera adalah untuk lebih daripada 1,800 darjah Fahrenheit (980 darjah Celsius) dengan bintang-bintang hanya 3,1 juta batu (5 juta kilometer) dari dari."Bagaimanapun, ia tidak sepenuhnya hitam legam," co-author David Spiegel Universiti Princeton berkata dalam satu kenyataan. "Ia sangat panas sehingga ia mengeluarkan cahaya merah yang samar-samar, sama seperti ember yang terbakar atau gegelung di atas dapur elektrik."Para penyelidik mencadangkan bahawa cahaya menyerap bahan kimia seperti natrium mengewap dan titanium oksida kalium atau gas dalam atmosfera planet membantu dapat menjelaskan mengapa ia begitu gelap.    

Namun, ini tidak sepenuhnya dapat menjelaskan mengapa dunia seperti yang senyap-senyap cloaked seperti yang sedia ada."Ia adalah satu misteri tentang apa yang menyebabkan ia akan jadi gelap," kata Kipping. "Terdapat peluang yang baik ia merupakan bahan kimia yang kita belum difikirkan lagi."Ahli astronomi berfikir Tres-2b tidally dikunci seperti bulan, kami bahawa satu bahagian planet ini sentiasa menghadapi bintang.Ini akan membawa kepada perubahan fasa kerana ia mengorbit bintang seperti lilin bulan kami dan wanes dari baru untuk bulan sabit untuk sepenuhnya, menyebabkan jumlah kecerahan bintang serta planet berbeza sedikit dari masa ke masa."Dengan menggabungkan ketepatan yang hebat dari Kepler dengan pemerhatian lebih 50 orbit, kita mengesan perubahan terkecil-lamanya di dalam kecerahan dari exoplanet - hanya 6 bahagian per juta," kata Kipping.

              "Dalam erti kata lain, Kepler dapat mengesan cahaya yang boleh dilihat secara langsung yang datang dari planet itu sendiri."Turun naik ini sangat kecil di cahaya membuktikan bahawa Tres-2b sangat gelap. 
Dunia yang lebih mencerminkan telah menunjukkan variasi kecerahan yang lebih besar sebagai fasa berubah.Walaupun Tres-2b kini adalah planet yang diketahui paling gelap, dunia yang sama di sekitar bintang-bintang lain sudah pasti menunggu penemuan itu, kata penyelidik. Buat masa ini, ia menguatkan lagi idea bahawa sistem solar kita mungkin tidak tipikal seperti yang kita pernah berfikir, dengan pelbagai luar biasa daripada dunia berpotensi untuk mengisi galaksi kita.

You Might Also Like

2 comments

  1. tak faham... ni copy bulat2 dari Google Translate ni... :)

    http://www.msnbc.msn.com/id/44113835/ns/technology_and_science-space/

    ReplyDelete
  2. btul ke ni? bukan saje2 dibuat oleh NASA ke?

    http://pendapatniaga.blogspot.com/2011/12/please-start-business-in-your-area.html

    ReplyDelete

Mohd Rizwan. Powered by Blogger.

Cerita Menarik

Kerana Mak Mertua, Isteri Kena Talak 3

Cerita ni bukan rekaan semata-mata mahupun drama dalam tv. tapi ni betul-betul terjadi. tak nak cakap panjang jom baca cerita sebenar dari ...